موسوی و مردم سالاری

در اینجا علیرضا علویتبار با دو استدلال به پرسش مهمی پاسخ می دهد و آن عبارت است از: «آیا انتخاب موسوی به تعمیق مردم سالاری منجر می شود یا خیر؟»
دلیل اول توانایی مهندس موسوی به نگهداشتن طبقه فرودست در تحولات اجتماعی عنوان شده اما دلیل دوم که بسیار مهم است را می توان در یک جمله ساده خلاصه کرد و آن اینکه تا وقتی مردم مشکلات مالی دارند و نیازهایی اقتصادی در زندگی روزمره آزارشان می دهند دلیلی به دموکراسی خواهی ندارند. پس دولتی نیاز است که با انظباط مالی مشکلات اقتصادی را رفع و رجوع کند تا نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم که ریشه در مفهوم مردم سالاری دارند در سطح نیازهای آنها قرار گیرند.
به نظر من آنچه می تواند درباره آقای موسوی صحت داشته باشد (با مرور سابقه ایشان) همان دلیل اول است و گرنه اکنون در صحنه اشخاص دیگری (مدیران قوی که در حلقه مهدی کروبی هستند) قرار دارند که توانایی خود را در تحقق مورد دوم نشان داده اند و خاطره ای تازه تر در ذهن مردم هستند. اما مورد اول بسیار مهم است و شاید اگر نویسنده از مشکلات پیش آمده در حرکت دوم خرداد به دلیل ترک صحنه توسط اقشار فرودست بیشتر صحبت می کرد آنگاه ابعاد این مهم واضحتر و عمیقتر مشخص می شد.

0 نظرات: