پیام اوباما

امروز باراک اوباما بعد از سوگند به وفاداری به قانون اساسی آمریکا به طور رسمی به کاخ سفید راه یافت. مرسوم است که بعد از ادای سوگند، رییس جمهور سخنرانی سمبولیک و تاریخی را ایراد می کند که بعدها جملات قصار آن در ادبیات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد. اوباما سخنان خود را با خطاب به شهروندان آمریکایی آغاز کرد. سخنرانی او از لحاظ قدرت بیان ضعیفتر از دفعات قبل بود و پر بود از نقل قول های سیاستمداران و روسای جمهور پیشین آمریکا.

اوباما از سختی راه پیش روی آمریکا گفت و مشکلات اقتصادی را عمیق و بزرگ خواند ولی در کنار آن قول داد که با همکاری مردم و برنامه ریزی دقیق قادر خواهند بود مشکلات را از صد راه پیشرفت آمریکا بردارند. به عنوان یک ایرانی این قسمت ها هرچند برای من پر شورو جذاب بود ولی عمیق نبود. تا اینکه سخن از امنیت آمریکا و روابط خارجی آن شد.

درباره امنیت آمریکا اوباما یاد آور شد که گزینه بدست آوردن امنیت به قیمت پایمال شدن ایده آل های آمریکا از پایه و اساس غلط می باشد و آمریکا دوست تمامی ملت هاییست که در جستجوی صلح می باشند. در اینجا بود که جمعیت با تمام توان به تشویق رییس جمهور آمریکا پرداختند. در حین ایراد این قسمت از سخنان دوربین چند لحظه ای روی جورج بوش ایستاد تا یاد آور کسی باشد که به هر قیمتی می خواست امنیت آمریکا را تامین کند. مردم اوباما را تشویق می کردند زیرا از چهره خشن و جنگطلب آمریکایی که توسط بوش در جهان به نمایش گذاشته شده بیزار هستند.

در بخشی دیگر رو به رهبرانی که به دنبال درگیری با غرب یا سرزنش آن برای مشکلات داخلی خود هستند، می گوید: مردم شما را بر اساس توانایی هایتان در درست کردن امور قضاوت می کنند نه در قدرت تخریبتان.

"To those leaders around the globe who seek to sow conflict, or blame their society's ills on the West — know that your people will judge you on what you can build, not what you destroy."

اوباما نمی دونه اون دسته از رهبران اصلا به مردم و خواست مردم اعتقادی ندارند. نمی دونه که چه جوری شور و امید مردم ایران رو که بارها بیشتر از آمریکای امروز بود، با تنگ نظری به کینه امروز تبدیل کردند، اگه اوباما می دونست که همین حاکمان چه فرصتی رو سوزوندن مطمپن هستم که انتظار نداشت این دسته معنای معنای پیامش رو درک کنن. چشمانی بیناتر از چشمان تنگ نظر امروز نیاز است تا واقعیت ها را ببیند تا مثل اوباما بگوید برای پیروزی امید تنها نیاز است. آنچه که سال ها ست شاهدیم تلاش برای نا امید کردن مردم است. تلاش کردند تا به مردم نشان دهند شما نمی توانید سرنوشت خود را تامین کنید و حتی اگر رییس جمهوری را با ۲۵ میلیون رای انتخاب کنید هر ۸ روز برایش یک بحران می آفرینیم تا نشان دهیم که انچه مردم می خواهند بی ارزش و دست نایافتنی است. در برابر این تفکر پیام اوباما به جوک شبیه است.
آه که چه دردی است استبداد!!!!!!!!
سخنرانی اوباما را می توانید اینجا ببینید:


Watch CBS Videos Online

1 نظرات:

Amir گفت...

متن جالبی نوشتی...
راستی در مورد انرژی هسته ای هم حرف زد و به ایران تو این زمینه هم یه جورایی تیکه انداخت